Home

Lidia Blanco ha introduït en el mercat un innovador producte de gran ajuda per a la lactància materna: mugroneres de cera d’abella ecològica. Des de la matèria primera fins a l’embalatge és un procés totalment manual i artesanal que va meréixer el premi Sostenibilitat dels Premis d’Artesania 2015.

Conta’ns com van ser els teus inicis en l’artesania. La teua professió anterior poc tenia a veure amb l’artesania, com fas el canvi i passes a l’actual faceta?

Arran de ser mare. És això el que em porta a l’emprenedoria, la lactància materna. I també el desig d’ajudar altres mares. Mai haguera pensat que acabaria fent això perquè jo abans era higienista dental…

Tenies algun precedent artesà en la família?

Sols el meu avi matern: de jove tenia cabres i es dedicava a fer-ne formatge artesanalment. Això sí, sempre m’ha agradat el treball manual.

Quan i com sorgeix la idea de les mugroneres de cera d’abella ecològica? Existia prèviament o és una idea exclusivament teua?

Les mugroneres de cera d’abella són un remei casolà que ja existia, però sóc jo qui les comercialitza legalment per primera vegada a Espanya. Va ser quan estava amamantant la meua primera filla. Tenia problemes de dolor en la lactància i aleshores vaig descobrir la cera d’abella, que té propietats antiinflamatòries, cicatritzants i hidratants, i conté pròpolis, que és antibacterià, fúngic i víric. Un grup de lactància d’Alcoi m’ajudà i m’animà a portar a terme la idea. Vaig decidir fer el producte legal i també el vaig patentar. Sóc molt cabuda i mentre criava la xiqueta anava desenrotllant el producte. Més tard, el 2012, embarassada de la segona filla, em vaig donar d’alta d’autònoma. És un treball que em permetia ajudar altres mares i, alhora, criar les meues filles.

Quins avantatges té la mugronera de cera d’abella? És reutilitzable i no perd propietats; és còmoda de col·locar; evita les refregades amb els teixits i sostenidors; es pot ficar en el frigorífic per augmentar-ne la frescor; no cal netejar-la o rentar-la després de cada ús (ni tampoc el mugró); i és biodegradable.

Actualment l’escola d’Infermeria de la Universitat d’Alacant i la facultat de Medicina de la Miguel Hernández estan fent un assaig clínic amb 390 dones per certificar-ne eixos avantatges. N’hi ha ja algun resultat provisional? Pots avançar-nos-en alguna dada?

Sí, els resultats provisionals ens diuen que, després de sis mesos, hi ha una clara tendència al manteniment de la lactància materna en les dones que, a més de rebre-hi una preparació i suport, utilitzen una arèola mamària de cera d’abella enfront de les que no les han utilitzades: vora un 20 % més.

On es pot trobar aquest producte?

En farmàcies, parafarmàcies i herbolaris de diverses poblacions de la Comunitat Valenciana. També està present en altres punts de la resta d’Espanya, com ara a Madrid, Barcelona, Girona, Múrcia, Valladolid, Palència i Almeria. Fa poc que hem començat a distribuir-lo a Lleó i Astúries i pròximament també ho farem per Galícia.

Tens previst algun projecte diferent per a aquest 2016 o alguna novetat pel que fa a les mugroneres?

Tinc moltes idees en el cap relacionades amb la maternitat i la cera d’abella, com ara una crema. Pel que fa a les mugroneres, estem fent diversos canvis. El nom passarà a ser MamaCeram, i n’estem canviant també la web i l’embalatge. Ara la caixeta tindrà un precinte de seguretat i una nova imatge corporativa. Inclourà un prospecte i un saquet de cotó ecològic per a guardar les mugroneres. A més, hem introduït una novetat, un kit per a celebrar el primer any de lactància. Es tracta de fer un ciri amb les dos mugroneres que inclou la caixeta, fondre-les i així poder inhalar les qualitats terapèutiques de la cera.

