Home

Un projecte artístic que tracta de rescatar instruments musicals medievals a través de les talles en pedra de la portada de la Col·legiata de Toro, a Zamora. Aquesta és la idea sobre la qual s’ha engegat la iniciativa “De la pedra a la fusta”, una proposta independent de sis lutieres que durant una setmana del mes d’agost reproduirà en fusta cinc dels instruments tallats en el pòrtic nord de la citada Col·legiata, restaurada fa quatre anys.

Jesús Reolid, Carlos Paniagua, Carlos do Viso, Demian Reolid, Mario Unsain i Olivier Feráud són els artífexs d’aquest projecte. Segons apunten els organitzadors, la ciutat de Toro se situa en una “geografia repleta d’història amb gran tradició musical”. En les arquivoltes de les “magnífiques” portades (romànica i gòtica) de la Col·legiata, apareixen representats nombrosos instruments musicals, molts d’ells d’estranyes formes, per la qual cosa aquest projecte neix amb la intenció de repetir-se.

Jesús Reolid comença a construir instruments en 1985 i aviat se sent especialment atret per la construcció de zanfonas i d’instruments antics. En 1994 funda, amb un petit grup de músics, l’Associació Ibèrica de la Zanfona (AIZ), dedicada a impartir cursos de construcció d’aquest instrument també denominat viola de roda i cursos d’interpretació.

Reolid ha participat en la reproducció d’instruments de l’Arquivolta de l’Epifania de la Catedral de Pamplona i de diferents frescs de la Catedral de València. Treballa dia a dia en el seu taller de Pelayos de la Presa (Madrid) on imparteix amb freqüència cursos de violería.

Carlos Paniagua. Era un nen quan va començar en Atrium Musicae, un grup pioner de la música antiga on va començar a sentir interès per la construcció d’instruments medievals. Funda juntament amb Begoña Olavide en 1979 “Cálamus” i en 1994 “Mudèjar”; en tots dos grups continua aprofundint en la música medieval i renaixentista espanyola, tant de la tradició europea com a andalusina.

En 1990-1992, va formar part del grup internacional de lutieres que van reproduir els instruments del Pòrtic de la Glòria, de Santiago de Compostel·la. Actualment viu i té el seu taller a la ciutat d’Almeria de Mojácar

Demian Reolid va créixer entre les eines i les fustes del taller del seu pare, del que va aprendre una part essencial de l’ofici en el qual fa temps va trobar el seu propi camí. En 2003 es va traslladar al País Basc a estudiar a l’Escola de Lutería de Bilbao.

És professor de construcció d’instruments en els cursos bianuals que organitza l’Associació Ibèrica de la Zanfona (AIZ) i treballa diàriament en el seu taller de Olmeda de les Fonts, a Madrid. La seva especialitat: la construcció de vihuelas, llaüts, guitarres i bandurrias, és a dir, els instruments de corda premuda dels segles XV i XIX

Carlos Do Viso. Construeix instruments des de mitjan anys 90, alhora que forma part de diferents grups de música tradicional i popular. Comença fent instruments de percussió, de la mà de Xosé Manuel Brañas i zanfonas amb l’artesà Antón Corral. Més tard àmplia coneixements d’instruments de corda amb Jesús Reolid.

Participa en diferents projectes musicals i enregistraments diversos. La seva activitat com lutier se centra en la construcció d’instruments de percussió i corda. És professor de zanfona.

Mario Unsain. En 1997 comença com a constructor de guitarres clàssiques, flamenques i manouche en el taller de Gerónimo Mateos (Guitarres Giralda). Funda en 2005 Entoni, una empresa dedicada a la construcció personalitzada de guitarres clàssiques, elèctriques, acústiques i recerca i desenvolupament d’altres instruments com zanfonas, lires, txalapartas o cigar box.

Des de 2013 col·labora amb Jesús Reolid en la construcció d’instruments antics com nyckelharpas, rabeles, mandolines i zanfonas entre uns altres.

Olivier Féraud. Músic i lutier especialitzat en instruments medievals, Olivier Féraud és doctor en Antropologia i s’ha especialitzat en antropologia del so i etnologia. En la fabricació d’instruments combina la seva experiència tècnica amb els coneixements que ha anat adquirint en diferents ciències com l’arqueologia, la història, la tecnologia i la musicologia.

Féraud també ha participat en documentals de recerca sobre ambients sonors d’un barri de Nàpols. També ha escrit diversos articles sobre música i instruments.

Advertisements